Calendrier pour le corps enseignant

Objectifs

A l’issue du programme « Effective Teaching in Higher Education », les participant-e-s seront capables de :
 
  • concevoir et mettre en oeuvre des cours et évaluations qui répondent aux besoins des apprenants ;
  • sélectionner et mettre en oeuvre des stratégies d’enseignement appropriées à un contexte donné dans l’enseignement supérieur ;
  • concevoir, analyser et évaluer des acquis de formation ;
  • sélectionner, justifier et utiliser un ensemble d’approches pour l’évaluation des étudiant-e-s et les examens ;
  • sélectionner, justifier et utiliser une large gamme de technologies et de média appropriés à un contexte donné dans l’enseignement supérieur ;
  • engager une réflexion et formuler un plan d’action pour l’amélioration continue de leur enseignement ;
  • construire un portfolio professionnel basé sur des données factuelles qui démontre un engagement à améliorer son enseignement de façon continue.

Structure

Le programme se compose de 4 modules obligatoires (numéros 1 à 4) qui donnent un aperçu des principaux aspects de l’enseignement universitaire. Deux modules électif peut être choisi en fonction de vos intérêts spécifiques parmi les modules 5 ou 6 et 7 ou 8 ou parmi les ateliers « Current Issues ». Il est également demandé de créer un portfolio de développement professionnel.
Chaque module comporte la participation à un atelier, un travail préparatoire ainsi que des documents à lire avant l’atelier et enfin une évaluation formative qui complète le portfolio de développement professionnel. Remarque : les ateliers sont généralement donnés en anglais. Module 1: Effective Interactive Teaching and Learning  ***should be taken first Module 2: Effective Lecturing Module 3: Course design Module 4: Assessment Matters Module 5: How to transform your course into a MOOC Module 6: Flipping a Class, from 0° to 180° Module 7: Leveraging Labs for Learning Module 8: Effective Exercise sessions Voir les prochains ateliers programmés Des questions ? Intéressé-e par ce programme ? Contactez Ingrid Le Duc par email.

Pour toute information complémentaire sur les ateliers et formations pour les enseignant-e-s, n’hésitez pas à contacter Ingrid Le Duc.

 

Le programme « Effective Teaching in Higher Education » 2019-2020

Le programme « Effective Teaching in Higher Education » est une série d’ateliers qui traite des sujets centraux de l’enseignement universitaire (présentation d’un cours, travaux pratiques, séances d’exercices, évaluation des étudiants, technologies pour l’enseignement, etc.). Une attestation de formation est délivrée si vous enseignez à l’EPFL et si vous participez à tous les ateliers du programme. Pour plus d’information sur ce programme, voir ici. Il est également possible de participer de façon ponctuelle aux ateliers du programme. Notez que les enseignant-e-s EPFL sont bienvenu-e-s aux formations offertes par les institutions membres du réseau R-CFE (Réseau romand de conseil, formation et évaluation). En échange, les enseignant-e-s de ces institutions sont bienvenu-e-s à nos formations.

Module 1: Effective Interactive Teaching and Learning. To help you implement strategies to increase student participation and to understand the impact of this on student learning.

25 August
7 September
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Module 2: Effective Lecturing / Communiquer efficacement vos cours To help you structure and deliver lectures effectively. / Pour vous aider à identifier et développer votre potentiel de présentation.

Coming soon

 

Module 3: Course design With the use of concept maps you can structure a course that integrates learning outcomes, course content and students’ learning activities.

Comming soon

Module 4: Assessment Matters To help you build a valid and reliable evaluation system for your course.

Comming soon

Module 5: How to transform your course into a MOOC This workshop is an opportunity to learn how to produce material that is compatible with the MOOC format using existing lecture notes, presentation slides and exercices.  Coming soon
Module 6: Flipping a Class -Online This workshop will introduce the various forms of flipped classroom design and the different instructional techniques that can be used. Hands-on activities will allow the participants to work on the design of their own course.

26 June
16 July
3 September
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Module 7: Leveraging Labs for Learning Explore ways to design lab experiments that help students develop a scientific approach which is transferable to real world complexity.
* The online workshop focuses on hands-on labs, and also considers how to create online or remote experiments that enable students to learn the target skills.

Coming soon

Module 8: Effective Exercises To help you to design exercise activities, and to structure and manage exercise sessions to maximise student learning and independence.

Coming soon

Ateliers « Current Issues »

Les ateliers « Current Issues » sont des ateliers ponctuels sur des sujets et des thèmes d’actualité autour de la pédagogie dans l’enseignement supérieur.

 

Simple guidelines for online teaching / Instructions simple pour l’enseignement en ligne

7, 9 July
18, 20 August
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Recording lectures from home and re-using your videos / Enregistrer des conférences à domicile et réutiliser vos vidéos

7, 9 July
18, 20 August
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Jupyter notebooks for teaching and learning For teachers who want to explore the potential of Jupyter Notebooks (interactive documents combining executable code and rich text) for teaching and learning.

Comming soon

 

Lecture Demonstrations in the age of YouTube Demonstrations have been used to make lectures more interesting and accessible for a very long time – but is there any point in investing time and effort into demonstrations in the age of smartphones and instant YouTube clips? This workshop will discuss this question, as well as give practical tips on designing and using demonstrations in different settings. You will also get the chance to design one or more demos relevant to your own area of teaching expertise.

 

Coming soon

The art of questioning: teaching with clickers Why use clickers in your teaching? In this workshop, we explore the potential of clickers for learning and discuss the challenges related to questioning in class, in particular the design of ‘good’ questions and the use of polling results for generating interactivity in class.

Coming soon

Body and voice in teaching This workshop aims to help harmonize breath, voice and articulation when teaching. The workshop explores the basis for facing an audience and dealing with stage fright.

Coming soon

Améliorer son expressivité et sa voix pour ses cours Comment penser son contenu pour pouvoir bien le dire ? En quoi la voix est une résultante du corps en action ? Quelles techniques vocales mettre en œuvre et exercer ?

Coming soon

Increasing Student Motivation for their Learning and my Teaching In this workshop participants discuss how different motivational strategies can be adequate to their specific teaching and learning scenario. The workshop explains the various approaches to student motivation and presents ways to avoid its lack such as absences, lack of interaction and distractions. Coming soon
Using vocal techniques to teach effectively In this workshop, participants will apply vocal techniques to help them speak audibly, show authority through body posture, occupy space and breathe comfortably to deal with stress.

Coming soon

Writing and correcting multiple choice exams This workshop has two facets – writing ‘good’ multiple choice questions and how to format the exam to use the automatic correction system at EPFL. Byrequest

Autres suggestions d’ateliers

Les enseignant-e-s de l’EPFL sont également invité-e-s à participer aux ateliers (généralement en français) de toutes les universités partenaires du Réseau Romand de Conseil, Formation et Evaluation (R-CFE).