Female Leadership in Science

Female Leadership in Science portraits 50 women professors at EPFL, at the occasion of EPFL’s 50th anniversary. The portraits were displayed on two main buildings on the EPFL Campus from 14 September until 30 November 2019.

The chosen visual approach is based on the aesthetics of political posters of the 1960s. These were often made using two or three color silkscreen printings, while the written message was reduced to a simple word to increase the impact. The same approach has also been very successful reused about 10 years ago during the campaign of US President Barack Obama.

With these portraits, EPFL highlights today’s requirement to strengthen the place of women in society and, more particularly, in science and engineering.

In the portraits shown here, the word “HOPE” from the Obama campaign is replaced by a mathematical formula, a scientific concept or an object of study. Because the future of research and innovation will be done with more women. “Yes, we can!”

See all the portraits here

A proposal from the Equal Opportunities Office, inspired by an original artistic project sponsored by the Institut des Matériaux, supported by NCCR-Marvel
Portraits and films by Alban Kakulya
Application by Maryam Zakani
Subtitles and translation by Léa Kieser, Elodie Adam and Antoine Zürcher
This project is supported by the swissuniversities P7 programme “Equal opportunities and university development 2017-20”.

Postcards

A new campaign is about to be launched by the EPFL Equal Opportunities Office featuring the same series of portraits displayed during the EPFL 50th anniversary celebration.

This time it’s a series of postcards that are going to be distributed in colleges and other educational facilities. As it already was the case, the QR code is going to redirect to the portrait series and the interviews

RTS-Le Court du jour

Here are the protraits realised by RTS-Le Court du jour

Capture d'écran des portraits réalisés par l’émission de la RTS: Le Court du Jour

Des nanofils à la conscience féministe. Etudier les nanofils, des structures microscopiques qui vont entrer dans la construction des panneaux solaires de demain est l’activité principale de la Professeure Anna Fontcuberta. Mettre en avant les femmes du monde scientifique est son combat quotidien.

Une place au soleil. Se prouver à soi qu’on est capable d’aller où on veut, c’est le défi que s’est lancé Aurore Amaudruz. Cette scientifique a rejoint l’entreprise familiale après avoir créé sa propre structure.

La voie est ouverte. Il faut parfois savoir prendre des décisions qui font mal, Annick Monbaron Jalade a dû faire couper des centaines d’arbre, mais aujourd’hui grâce à elle entre autres un nouvel espace vert est né en pleine ville de Genève.

La chimie est dans la nature. Les chimistes essaient de copier la nature et les ordinateurs sont là pour les aider. Regard d’une chimiste qui puise son inspiration dans la nature et qui pense aux générations futures.

Une ville et des vies. Vous aimez votre ville ? Des gens comme Ariane Widmer la pensent jour après jour pour le bien de tous. Espaces, verts, lieu de détentes, planification des espaces, rien n’arrête la passion qu’elle porte aux milieux urbains.

La cryptographie et le foot. Rêver de football et devenir une scientifique de haut vol pour pouvoir continuer à pratiquer son sport préféré, c’est ce qui est arrivé à Carmela Troncoso. Une scientifique qui nous explique que la cryptographie est devenue essentielle dans notre vie de tous les jours.

Mot-clé : autonome. A 30 ans à peine, Anne Mellano est une self made woman qui a une entreprise florissante et qui est en train de tout simplement révolutionner les transports publics.

Des robots et des femmes. La diversité est essentielle, mais pas seulement la diversité homme-femme. La diversité humain-machine est essentielle. Les activités créatives ne doivent pas être laissées aux machines. La Professeure Jamie Paik nous explique pourquoi.

Sport toujours. Une scientifique qui travaille dans le monde du sport pour développer des instruments de mesure ultra technologiques s’étonne du peu de présence des femmes dans les médias quand il s’agit de sport.