Master Thesis Projects

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DH Master Thesis Project Information (PDF)

Presentation for students

DH Master Thesis Presentation Final (PDF)

Form for Master thesis projects outside of EPFL

Form Master Thesis Project Outside EPFL (doc)

Available Master Thesis Projects in DH:

Project Title: List of projects
Professor: Robert West
All projects offered by Prof. West’s lab are listed here
Contact: Prof. Robert West

Project Title: Analyse des livres rares à la Bibliothèque nationale de France
Professor: Frédéric Kaplan
Semester of project: Spring 2019
Project summary: Projet de master ayant comme corpus d’étude un ensemble homogène (en terme de mise en page) d’incunables illustrés numérisés. L’étudiant mettra en place une stratégie de segmentation pour rechercher des ornements typographiques (bandeaux, cul-de-lampe, lettrines, encadrements de pages de titres, etc.) et identifier l’emplacement des gravures sur les pages. Il devra ensuite construire un outil permettant de repérer le remploi de matrices de gravures sur bois (repérage d’images identiques ou proches) et extraire les réseaux liant des ensembles de matrices à certaines productions. Par cette approche la structure du réseau des imprimeurs devrait apparaître. Le stage se fera à Paris en co-supervision avec les responsables de collection.
Contact: Prof. Frédéric Kaplan

Project Title: Analyse des manuscrits enluminés à la Bibliothèque nationale de France
Professor: Frédéric Kaplan
Semester of project: Spring 2019
Project summary: Projet de master ayant comme corpus d’étude un ensemble homogène (en terme de mise en page, époque…) de manuscrits enluminés numérisés. L’étudiant mettra en place une stratégie de segmentation sur l’identification de l’emplacement d’une enluminure sur une page. Au sein du corpus d’enluminures, il s’agira d’identifier un contenu iconographique (par ex. un animal) des enluminures pour permettre la recherche mais aussi une analyse quantitative des éléments iconographiques représentés. Le stage se fera à Paris en co-supervision avec les responsables de collection.
Contact: Prof. Frédéric Kaplan

Project Title: Reconstruction du Louvre en 4D
Professor: Frédéric Kaplan
Semester of project: Spring 2019
Project summary: L’objectif du projet est d’utiliser les documents d’archives du Louvre pour produire une représentation évolutive multi-échelle de sa structure au travers des siècles. L’étudiant devra développer une approche pour lier les documents numérisés qui documentent le modèle à une plateforme géohistorique. Un des enjeux sera la représentation des incertitudes du modèle de manière visuelle et la possibilité d’effectuer une modélisation incrémentale et versionnée. Le stage se fera à Paris en co-supervision avec la responsable des recherches sur l’histoire du Louvre.
Contact: Prof. Frédéric Kaplan

Project Title: Numérisation des grandes collections photographiques à Venise
Professor: Frédéric Kaplan
Semester of project: Spring 2019
Project summary: L’objectif du projet est l’analyse du corpus de plusieurs centaines de milliers de photographies d’art constitué dans le cadre du projet Replica. L’enjeu sera de résoudre par une méthode semi-automatique les problèmes d’attribution concernant plusieurs milliers d’oeuvres en comparant les résultats avec d’autres grandes bases de données numérisées. Le projet aura lieu à Venise à la fondation Cini.
Contact: Prof. Frédéric Kaplan

Project Title: Bias in Social Video
Professor: Daniel Gatica-Perez
Semester of project: Spring 2019
Project summary: The project will investigate how different sources of bias emerge in human perception of social media, and how this propagates into machine learning-based systems. The student will review the existing literature (media studies, psychology, and social media computing), conduct online crowdsourcing experiments on an existing dataset of YouTube videos, and determine how such bias sources affect machine recognition of perceived human traits.
Contact: Prof. Daniel Gatica-Perez

Project Title: The City at Night : Mining Urban Places
Professor: Daniel Gatica-Perez
Semester of project: Spring 2019
Project summary: The project will investigate how social media and smartphone sensor data can be integrated to characterize the diversity of uses of nightlife public places by young people. This is a relevant problem for urban studies and public health. The student will review the existing literature, and investigate machine learning methods (deep learning, transfer learning) for classification tasks, using large-scale visual (images, videos) and phone sensor data (location, accelerometer, etc.).
Contact: Prof. Daniel Gatica-Perez

Project Title: Revisiting Human-Centered Mobile AI
Professor: Daniel Gatica-Perez
Semester of project: Spring 2019
Project summary: Mobile AI systems can currently infer aspects about the routines of individuals from smartphone sensor data. However, most of these inferences remain opaque to people. This project will investigate how human-centered values of transparency and interpretability can be added to such systems. The student will review the related literature in computing and social science, adapt existing methods for routine extraction from existing mobile datasets, and design an interactive visualization method that can be used for reflection by individuals about algorithmic decision-making.
Contact: Prof. Daniel Gatica-Perez

Project title: What does it take to get a better match? A comparative analysis of dating apps

Professor: Daniel Gatica-Perez

Supervision: Jessica Pidoux and Prof. Daniel Gatica-Perez

Semester of project: Spring 2019

Project summary: Dating apps are changing the way people date. To better understand matching algorithms, this project will investigate structural functions on dating apps available, with respect to graphical user interfaces. The student will review literature about matching algorithms and computational methods for data extraction and analysis. We seek to conduct a comparative analysis between different apps used in Switzerland. An interest in social sciences is expected in order to reflect on the impact of matching algorithms in the dating experience from the users’ perspective.

Contact: Jessica Pidoux

Project Title: Measuring Innovation, 1700-2000
Professor: Jérôme Baudry
Semester of project: Spring 2019
Project summary: The project will investigate how digital tools can be used to study the dynamics of innovation in science and technology, from the eighteenth century to today. Innovation—the production of the new—is often said to be radical and path-breaking; yet, what can history teach us about the actual rhythms of innovation? Looking at past centuries of technological development, do we see continuity or discontinuity? Can we identify waves of innovation (and imitation)? How new is the new and through what kinds of textual and pictorial strategies are innovations constructed as new? To answer these questions, the student will build and analyze a database/corpus of historical patents, using statistical methods and/or text mining tools.
Contact: Prof. Jérôme Baudry

Project Title: La construction de la grandeur savante, 18e-21e siècles
Professor: Jérôme Baudry
Semester of project: Spring 2019
Project summary: L’objectif du projet est d’étudier, grâce aux outils offerts par l’histoire numérique, la construction de la figure du savant du 18e siècle à nos jours. D’abord relégué au bas des hiérarchies culturelles, loin derrière le guerrier, le saint ou le chef, quand et comment le savant est-il devenu, lui aussi, un « grand homme » ? D’où vient la gloire du savant et comment peut-on expliquer la grandeur de la science en tant qu’activité ? Pour répondre à cette question, l’étudiant.e constituera et analysera, à l’aide d’outils de lecture distante, un corpus d’éloges de savants ayant fait partie de l’Académie des sciences de Paris, depuis sa création jusqu’à aujourd’hui. En comparant ses résultats avec ceux d’études historiques traditionnelles, l’étudiant.e effectuera un retour réflexif sur les apports et les limites des digital humanities pour la recherche.
Contact: Prof. Jérôme Baudry

Project Title: Virtual History of Science
Professor: Jérôme Baudry
Semester of project: Spring 2019
Project summary: This project will investigate how digital tools can be used to enhance visitor experience in science museums and to further our understanding of the role of objects and instruments in the history of science. Can we build narratives and displays of science that go beyond the traditional emphasis on theory to show how deeply material scientific life is? Instead of freezing science into a canon of historical texts and formulas, can we reenact science—virtually? To answer these questions, the student will select, document and digitize one or several historical scientific instruments, constructing a virtual exhibition about one or several past scientific experiments. This project will be conducted in relation with the Musée de Physique at EPFL and the Musée d’histoire des sciences in Geneva.
Contact: Prof. Jérôme Baudry