EPFL Neuchâtel

Au cœur du pôle d’innovation Microcity, le canton de Neuchâtel accueille une partie importante de l'Institut de Microtechnique de l'EPFL (IMT). Celui-ci regroupe des activités de recherche dans des domaines comme la santé, les microsystèmes, le photovoltaïque ou l'horlogerie.

Microcity Neuchâtel EPFL

Une mini-pompe souple pour la nouvelle génération de soft robots

— Des chercheurs de l’EPFL ont mis au point une minuscule pompe flexible et silencieuse d’un gramme, qui ouvre de nouvelles possibilités pour créer des robots souples autonomes, des exosquelettes légers et des textiles intelligents. Exit les pompes volumineuses, bruyantes et rigides utilisées actuellement. Leur recherche est publiée dans Nature.

Transformer les bâtiments en générateurs d'énergie

— L’EPFL devient coordinateur du projet européen Be-Smart, qui doit accélérer l’intégration d’éléments photovoltaïques lors de la construction et la rénovation de bâtiments, en diminuant ses coûts de 75% d’ici 2030. Cette démarche s’inscrit dans les normes européennes, exigeant des nouveaux bâtiments au bilan énergétique presque nul dès 2020.

BCN Tour 2019

— BCN Tour 2019

2nd award at the SPIE Photonics West 2019 Conference

— "Frontiers in Ultrafast Optics Best Student Paper Competition"

Faire passer les technologies du laboratoire à l'industrie

— Beaucoup d'idées nées dans des laboratoires de recherche restent en plan sur le chemin de la mise en œuvre industrielle. Pour y remédier, 22 instituts de recherche et entreprises industrielles suisses, dont l’EPFL, ont créé le réseau des centres suisses de transfert de technologie, les "Advanced Manufacturing Technology Transfer Centres".

A miniature stretchable pump for the next generation of soft robots

— Scientists at EPFL have developed a tiny pump that could play a big role in the development of autonomous soft robots, lightweight exoskeletons and smart clothing. Flexible, silent and weighing only one gram, it is poised to replace the rigid, noisy and bulky pumps currently used. The scientists’ work has just been published in Nature.

Tiny biodegradable circuits for releasing painkillers inside the body

— EPFL researchers have developed biodegradable microresonators that can be heated locally with a wireless system. Doctors could soon be using them in implants to control the release of painkillers within tissue.

Smart greenhouses let you grow vegetables in your own apartment

— Two EPFL Master’s students have co-developed a technology for growing a small garden right in your home or office. They launched a startup to market their smart indoor greenhouses and installed prototypes at EPFL with the support of the Act for Change LAB platform (EPFL Sustainability).

EPFL's researchers open research center to test solar panels in Dakar

— EPFL's scientists recently inaugurated a new research center in Senegal to test solar panels and their underlying components. Founded in conjunction with École Supérieure Polytechnique de Dakar, the center will help solar-panel operators assess the quality of parts they source locally. It will also provide specialized training and host PhD students performing thesis work.

Francesco Stellacci Elected in the Academia Europeae

— Francesco Stellacci, Full Professor at the EPFL School of Engineering (Institute of Materials and Institute of Bioengineering) has been elected in the Academia Europeae.