EPFL Neuchâtel

Au cœur du pôle d’innovation Microcity, le canton de Neuchâtel accueille une partie importante de l’Institut de Microtechnique de l’EPFL (IMT). Celui-ci regroupe des activités de recherche dans des domaines comme la santé, les microsystèmes, le photovoltaïque ou l’horlogerie.
Microcity Neuchâtel EPFL

Une mini-pompe souple pour la nouvelle génération de soft robots

— Des chercheurs de l’EPFL ont mis au point une minuscule pompe flexible et silencieuse d’un gramme, qui ouvre de nouvelles possibilités pour créer des robots souples autonomes, des exosquelettes légers et des textiles intelligents. Exit les pompes volumineuses, bruyantes et rigides utilisées actuellement. Leur recherche est publiée dans Nature.

Transformer les bâtiments en générateurs d'énergie

— L’EPFL devient coordinateur du projet européen Be-Smart, qui doit accélérer l’intégration d’éléments photovoltaïques lors de la construction et la rénovation de bâtiments, en diminuant ses coûts de 75% d’ici 2030. Cette démarche s’inscrit dans les normes européennes, exigeant des nouveaux bâtiments au bilan énergétique presque nul dès 2020.

BCN Tour 2019

— BCN Tour 2019

2nd award at the SPIE Photonics West 2019 Conference

— "Frontiers in Ultrafast Optics Best Student Paper Competition"

Faire passer les technologies du laboratoire à l'industrie

— Beaucoup d'idées nées dans des laboratoires de recherche restent en plan sur le chemin de la mise en œuvre industrielle. Pour y remédier, 22 instituts de recherche et entreprises industrielles suisses, dont l’EPFL, ont créé le réseau des centres suisses de transfert de technologie, les "Advanced Manufacturing Technology Transfer Centres".

A green battery for home use in rural Africa

— EPFL startup hiLyte has developed an eco-friendly battery that will allow people in Sub-Saharan Africa to light their homes and charge their cell phones. The technology is currently being tested by families in Tanzania.

Li Tang makes prestigious list of 35 Innovators Under 35 for China

— The Tenure Track Assistant Professor in EPFL’s School of Engineering, who is developing immunotherapy approaches to treat cancer, has been named to MIT Technology Review’s 2019 China list of the 35 most promising innovators under 35 years of age. This list is a who’s who of up-and-coming Chinese researchers poised to revolutionize our lifestyles and shape the future of technology and industry.

Capturing CO2 from trucks and reducing their emissions by 90%

— Researchers at EPFL have patented a new concept that could cut trucks’ CO2 emissions by almost 90%. It involves capturing CO2 within the exhaust system, converting it into a liquid and storing it on the vehicle. The liquid CO2 would then be delivered to a service station and where it will be turned back into fuel using renewable energy.

EPFL WORLD

— #EPFLWORLD

A soft robotic insect that survives being flattened by a fly swatter

— Researchers at EPFL have developed an ultra-light robotic insect that uses its soft artificial muscles to move at 3 cm per second across different types of terrain. It can be folded or crushed and yet continue to move.