EPFL Neuchâtel

Au cœur du pôle d’innovation Microcity, le canton de Neuchâtel accueille une partie importante de l'Institut de Microtechnique de l'EPFL (IMT). Celui-ci regroupe des activités de recherche dans des domaines comme la santé, les microsystèmes, le photovoltaïque ou l'horlogerie.

Microcity Neuchâtel EPFL

Une mini-pompe souple pour la nouvelle génération de soft robots

— Des chercheurs de l’EPFL ont mis au point une minuscule pompe flexible et silencieuse d’un gramme, qui ouvre de nouvelles possibilités pour créer des robots souples autonomes, des exosquelettes légers et des textiles intelligents. Exit les pompes volumineuses, bruyantes et rigides utilisées actuellement. Leur recherche est publiée dans Nature.

Transformer les bâtiments en générateurs d'énergie

— L’EPFL devient coordinateur du projet européen Be-Smart, qui doit accélérer l’intégration d’éléments photovoltaïques lors de la construction et la rénovation de bâtiments, en diminuant ses coûts de 75% d’ici 2030. Cette démarche s’inscrit dans les normes européennes, exigeant des nouveaux bâtiments au bilan énergétique presque nul dès 2020.

BCN Tour 2019

— BCN Tour 2019

2nd award at the SPIE Photonics West 2019 Conference

— "Frontiers in Ultrafast Optics Best Student Paper Competition"

Faire passer les technologies du laboratoire à l'industrie

— Beaucoup d'idées nées dans des laboratoires de recherche restent en plan sur le chemin de la mise en œuvre industrielle. Pour y remédier, 22 instituts de recherche et entreprises industrielles suisses, dont l’EPFL, ont créé le réseau des centres suisses de transfert de technologie, les "Advanced Manufacturing Technology Transfer Centres".

Touradj Ebrahimi receives the first Multimedia Star Innovator Award

— Touradj Ebrahimi, head of the Multimedia Signal Processing Group (MMSPG), is recipient of the first ever Multimedia Star Innovator Award organized by the IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).

A high-precision instrument for ophthalmologists

— EPFL scientists have helped develop a microscopic glass device that doctors could use to inject medicine into retinal veins with unprecedented accuracy. Their instrument meets an important need in eye surgery, delivering exceptional stability and precision.

A smart artificial hand for amputees merges user and robotic control

— EPFL scientists have successfully tested new neuroprosthetic technology that combines robotic control with users’ voluntary control, opening avenues in the new interdisciplinary field of shared control for neuroprosthetic technologies.

EPFL's lightweight boat wins the 2019 HydroContest

— This weekend in Yverdon, the HydroContest EPFL Team took first place in the nautical competition with its lightweight boat, second place in endurance, and third place in speed with its heavyweight boat.

Making and controlling crystals of light

— EPFL scientists have shown how light inside optical on-chip microresonators can be crystallized in a form of periodic pulse trains that can boost the performance of optical communication links or endow ultrafast LiDAR with sub-micron precision.